|
forum.astronomie.be Hét betere sterrenkunde forum voor iedereen
|
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Jeroen Admin
Geregistreerd op: 9-11-2005 Berichten: 130 Woonplaats: Poperinge (Belgium)
|
Geplaatst: Za Nov 19, 2005 1:23 pm Onderwerp: 20051118 Waarnemingsrapport |
|
|
Waarnemingsrapport 18/11/2005
Het was rond 20H15 toen ik aankwam op de sterrenwacht.
De maan ging deze avond heel zeker roet in het eten gooien
Er was reeds een lichte mist bij de grond en dit was ook te zien door de gloed die rond de maan te zien was.
Patrick en ik waren de VAF 200/2400 klaar aan het zetten om eerst wat visuele waarnemingen te doen van Mars.
We hadden geluk. Op Mars was centraal wat detail zichtbaar. Dichter bij de polen was er echter geen detail meer te bemerken.
De seeing was niet al te best.
Dit werd ook bevestigd toen we de webcam aansloten. Mars stond flink te dansen.
Af en toe kwam er toch een moment van rust, en konden we een mooi beeldje bemerken.
Ondertussen was er onverwacht een groepje bezoekers binnen gekomen.
Dit gezin had de lange weg van Heule naar Ieper afgelegd om eens naar de sterren te komen turen.
Patrick en ik hebben hen dan Mars, de Pleiaden, de Maan en M42 laten bewonderen.
De kinderen vonden het vooral fascinerend om de Maan van zo dichtbij te kunnen bewonderen.
Er werd met de webcam een filmpje opgenomen van Mars, en een paar filmpjes van de Maan.
Jammergenoeg was er blijkbaar een probleem met de montering van de VAF.
Soms viel deze in minuscule stapjes naar beneden en was er een getik hoorbaar.
Nogal vervelend als je de webcam op iets gericht had.
Patrick dacht aan een probleem met het tegen-gewicht.
Rond 22h30 trok dit gezin terug huiswaarts.
Na een kop warme chocolademelk zijn Patrick en ik dan nog naar boven geweest om met de MPT-46 nog wat waarnemingen te doen.
Eerst terug M42 in beeld genomen. Zoals steeds, een indrukwekkend zicht, zelfs met de maan zo hoog boven de hemel en zo fel verlicht.
De vochtigheidsgraad piekte ondertussen tegen de 100%, en begon aan te vriezen aan de metalen kanten.
De nachten worden ondertussen al heel koud!
Plots bemerkten we in het oosten een geel stipje. Zou het Saturnus kunnen zijn?
Vlug de telescoop richten, en inderdaad ... daar was ze weer, voor mij de mooiste planeet binnen ons zonnestelsel: Saturnus!
Met een 20mm oculair waren de ringen en zelfs de shaduw die ze werpen, al mooi te zien.
Doen we de 2x barlow ertussen plaatsten, hadden we wat last van de seeing. (Saturnus stond nog heel laag bij de horizon), maar af en toe
was er toch een moment van rust.
Het was ondertussen 00h30.
De maan stond reeds hoog aan de hemel en de vermoeidheid sloeg toe, zodat we maar beslisten om ermee te stoppen voor deze avond.
Alles netjes opgebergd, en huiswaarts gereden.
De strooidiensten hadden al hun werk gedaan, verwacht dus maar meer koude nachten .
Jeroen _________________ "Teaching should be such that what is offered is perceived as a valuable gift and not as a hard duty." -- Albert Einstein |
|
| Naar boven |
|
 |
philv Moderator

Geregistreerd op: 11-11-2005 Berichten: 143 Woonplaats: Ieper, België
|
Geplaatst: Za Nov 19, 2005 7:43 pm Onderwerp: |
|
|
Mooi zo! Het is altijd goed te lezen dat de apparatuur door amateurs worden gebruikt. Ik zal er ook opnieuw proberen bij te zijn in de weken die komen. Dan kunnen we eventueel ook weer eens fotograferen.
Philippe _________________ "Tell me and I will forget; show me and I may remember; involve me and I will understand."
- Chinese Proverb |
|
| Naar boven |
|
 |
Jeroen Admin
Geregistreerd op: 9-11-2005 Berichten: 130 Woonplaats: Poperinge (Belgium)
|
Geplaatst: Za Nov 19, 2005 8:23 pm Onderwerp: |
|
|
| philv schreef: | Dan kunnen we eventueel ook weer eens fotograferen.
Philippe |
Dat zou idd heel leuk zijn  _________________ "Teaching should be such that what is offered is perceived as a valuable gift and not as a hard duty." -- Albert Einstein |
|
| Naar boven |
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Ja mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag bestanden downloaden in dir forum
|