| |
|
Feiten sinds de invoering van het eenrichtingsverkeer in het centrum van Wevelgem
- zaterdag 21 augustus 2010:

Du jamais vu! Eén enkele rij auto's bezet de volledige breedte van de Lode de Boningestraat aan de
brede uitgang! Vroeger was er nog steeds een rijstrook voor auto's die de Lode de Boningestraat inreden en aldus
de Grote Markt vrij lieten. Hoewel er die zaterdag niet zoveel verkeer was, ontstonden op de Grote Markt vanaf 10 u tot 11u30 opnieuw
gevaarlijke situaties. Voor zover ik heb kunnen nagaan, bleven lange files uit.
- 20 augustus: Grote chaos in het centrum van Wevelgem!
- Een treffende reeks foto's van J.D.! (2 MB)
- Rond halftien wilde een grote truck vanuit de Roeselarestraat inslaan in de Nieuwstraat. Gezien het een truck
was van meer dan 7,5 ton, mocht de truck daar niet inrijden. Aan de overkant van de straat, aan de vroegere bushalte, waren twee
auto's geparkeerd. Daardoor kon de chauffeur niet voldoende uitwijken om de scherpe afslag naar de Nieuwstraat te
nemen. De truck ramde een van de paaltjes aan de hoek van de Nieuwstraat. Hoewel de chauffeur in fout was, geeft
dit toch aan dat het gemakkelijker inrijden is in de Nieuwstraat vanuit de kant van de spoorweg dan vanuit de kant
Papestraat. Ook daarmee moet rekening gehouden worden. Let ook even op onze affiche aan de ingang van de handelszaak.

- Het is heel moeilijk geworden om tijdens druk verkeer de parkeergelegenheid aan de kerk in de Lode de Boningestraat te
verlaten. Veel mensen geven aan dat ze in het vervolg die parking niet meer gaan gebruiken.
- Rond 10u was er file tot in de Menenstraat (over de Artoisstraat). Ook was het aanschuiven
geblazen in de Lode de Boningestraat en later zelfs in de Roeselarestraat tot aan de Papestraat.
Voor de fietsers
is er weinig veranderd. De auto's rijden nog altijd te dicht tegen de geparkeerde auto's zodat fietsers op
het voetpad moeten fietsen. Vroeger was dit slechts in één richting, nu ook in de andere richting. Het delicaat punt is,
zoals de werkgroep voorspeld had, de afslag naar links voor de wagens die uit de Lode de Boningestraat komen. Indien
er meer dan 6 wagens moeten wachten om verder door te rijden naar Kortrijk, is er een probleem. Dan kunnen de wagens
die uit de Vanackerestraat komen niet verder rijden en komt file in de Vanackerestraat. Iemand die uit de parking
aan het kasteel wilde rijden, kon niet omdat de auto's bumper tegen bumper bleven aanschuiven. Die persoon heeft moeten door
het rood licht rijden om uit de parking weg te kunnen geraken. We spreken hier over een gewone dag in augustus. Wat
zal dat zijn als de scholen gestart zijn?
 |
 |
|
Foto 20 augustus 2010. De afslagstrook voor auto's die komen uit de Lode de Boningestraat is vlugger dan vroeger verzadigd. Auto's belemmeren het verkeer.
|
Hier zien we dezelfde auto's van de vorige foto maar nu met andere auto's die
komen aangereden uit de Vanackerestraat. Ze moeten wachten tot de vorige auto's toch nog verder kunnen rijden. De vlotte doorstroming
op de N8 komt in het gedrang. |
- Rond 12u05 was er door de gesloten overweg in de Brugstraat een file tot aan de Grote Markt. Vroeger kwam
dit zelden voor.
- Van 3u tot 3u45 waren er opnieuw files in de Lode de Boningestraat tot aan de spoorweg en zelfs tot in de Roeselarestraat over de Nieuwstraat.
- Bijgaande foto toont hoe auto's die komen van de Kortrijkstraat niet kunnen verderrijden omdat de weg geblokkeerd
is door linksafslaande auto's uit de Lode de Boningestraat die niet meer kunnen invoegen in de volzette invoegstrook.

- Tijdens de avondspits was er opnieuw file in geheel de Vanackerestraat (tot de Artoistraat) en mogelijk verder.
Door het afsluiten van een afslagstrook in de Vanackerestraat ondervindt het verkeer op de N8 grote hinder. Twee
foto's kunnen dit verduidelijken, voor zover nog nodig.
 |
 |
|
Foto 20 augustus 2010 om 16u22. Het afsluiten van de rijweg door auto's die geen plaats meer vinden in de strook
voor rechtdoor verkeer was de hele dag schering en inslag. |
Foto 16u25: De lijnbus 82 moest hier aanschuiven op een afslagstrook die reeds volzet was.
De bus hindert het achteropkomend verkeer. De foto is genomen op het ogenblik dat het verkeerslicht pas op groen
gesprongen was voor de afslag naar de Brugstraat. |
- De eerste dag na het invoeren van het eenrichtingsverkeer was een groot fiasco op het
gebied van veiligheid, fietsvriendelijkheid en vooral aangaande de doorstroming van het verkeer. Men kan gewoon
niet meer volgen om alle knelpunten bij te houden! De knelpunten waren verspreid over verscheidene straten.
In Het Laatste Nieuws van 14 augustus was nog te lezen: "Als de resultaten ontgoochelend
zijn, wordt het project meteen weer afgevoerd, zo laat de burgemeester weten." Ook tijdens de vergadering
van 21 juni in de Porseleinhallen heeft de burgemeester gezegd dat, als in de eerste dagen zou blijken dat het
project niet zou werken, het onmiddellijk wordt stopgezet. Vanaf het eerste
ogenblik van de inwerkingstelling is duidelijk gebleken dat het project niet kan werken, gezien
belangrijke afslagstroken die essentieel zijn voor een goede doorstroming op de Grote Markt, gewoon zijn
afgeschaft. De werkgroep wevelgemdenktmee had met goede argumenten in een brief (30 juni) aan de gemeenteraadsleden
reeds gewaarschuwd voor chaos na de invoering van het eenrichtingsverkeer. Elk logisch denkend mens kon voorzien
dat dit tot problemen zou leiden. Waarom het schepencollege toch heeft doorgezet is ons nog steeds een raadsel. De inwoners
van Wevelgem wensen niet langer met die chaos geconfronteerd te worden. Het proefproject moet dan ook onmiddellijk afgevoerd worden.
- 19 augustus 2010:WTV-nieuws 19 augustus, klik op
play en verplaats de balk op 12:25. "Het gemeentebestuur probeert daarmee
(d.i. met het eenrichtingsverkeer) files tijdens de spitsuren te vermijden." Dan zijn ze alleszins goed
bezig!
- 19 augustus: De krant Het Laatste Nieuws wijdt op 20 augustus een artikel aan de invoering
van het eenrichtingsverkeer met de titel: "Eerste dag eenrichtingsverkeer zonder grote problemen. Proefproject
doorstaat avondspits". Dit wordt weerlegd door de bewoners van de Lode de Boningestraat en de Roeselarestraat.
Er was onder meer reeds op 19 augustus, kort na het vrijgeven van alle wegen, een grote file in de Roeselarestraat.
|
| |