Werkgroep Wevelgemdenktmee wenst in dialoog te treden met de gemeentelijke overheid.

wevelgemdenktmee@gmail.com

Feiten sinds de invoering van het eenrichtingsverkeer in het centrum van Wevelgem

  • 3 september 2010:

    Tijdens het spitsuur van 17u tot 18u op vrijdag 25 juni deed onze werkgroep een telling van het aantal auto's die vanop de Grote Markt links de Brugstraat inreden. Een nieuwe telling van vrijdag 3 september vertoonde volgende schokkende resultaten.

    Beschouwd facet Telling 25 juni 2010 Telling 3 september 2010
    Aantal auto's die voor een rood licht staan 108 297
    Aantal auto's die meteen kunnen doorrijden (groen licht) 104 81
    Totaal aantal auto's die vanuit de Grote Markt de Brugstraat zijn ingereden 212 378
    Gemiddeld aantal auto's die aanschuiven voor een rood licht 2,6 7,2 !!
    Aantal keren dat er meer dan zes auto's moesten aanschuiven voor een rood licht (op 41 cycli van 90 seconden) 0 27
    Aantal keren totale opstopping geen 4

    Dit betekent dat het verkeer naar de Brugstraat oververzadigd is. Normaal is er ruimte voor 6 wachtende auto's of 240 auto's per uur. Nu waren er 297 aanschuivende auto's of 7,2 auto's per cyclus voor een strook waar slechts 6 auto's kunnen staan! Dit vertraagt het overige verkeer en zo ontstaan files in de alle straten die op de Grote Markt uitkomen. Beseft de gemeente wel goed wat ze op de Grote Markt aangericht hebben? De gemeente moet onmiddellijk terugkeren naar de vroegere toestand!

    Verscheidene keren moesten fietsers stoppen in de Lode de Boningestraat omdat de auto's te dicht reden tegen de geparkeerde auto's.(Foto genomen om 8u22)
    Een jonge fietser komt van school en moet uitwijken omdat het fietspad volledig versperd is. Ook het verkeer ligt in een knoop. (Foto 11u53)
    Een bestelauto verlaat de parking en verspert het zogenaamd fietspad. De leerlingen van het college moeten uitwijken op de rijbaan. (Foto 12u08)
    De lijnbus neemt het niet altijd nauw met de verkeersregels. Hier rijdt de bus op het fietspad in de Brugstraat. Nochtans maakt het fietspad geen deel uit van de rijbaan. Het tijdstip waarop de foto genomen is, kan men aflezen op het uurwerk.
    De bus heeft een tijdlang het verkeer opgehouden omdat hij de bocht niet kon nemen zolang de samengestelde vrachtwagen te dicht bij de bus stond. Op de foto ziet men de truck juist wegrijden. (Foto rond 17u27)
    Tijdens de avondspits zat het verkeer enkele keren totaal vast. De N8 is afgesloten door wachtende auto's en ook de Lauwestraat is niet meer bereikbaar voor afslaande auto's vanuit de N8. (Foto 17u30)
    Hier wil een wagen vanuit de richting van de Kortrijkstraat terugkeren naar de Kortrijkstraat. De kap van de grijze wagen is te zien aan het verkeersbord dat de omleiding aangeeft voor de richting Moorsele. Ook toen was alles afgesloten. (Foto 17u33)
    Het verkeer verloopt heel moeizaam terwijl het vroeger een mooi afgesteld raderwerk was! (Foto genomen rond 17u40)
  • 2 september 2010:
    De bus kan niet meer aanschuiven in de afslagstrook voor de Brugstraat en blijft gewoon op de rijbaan staan. Er kan nog juist een auto links afslaan in de Lauwestraat. (Foto genomen om 12u23)
  • 1 september: De ochtendspits (van 7u30 tot 8u30) was kalm. Vanaf 9u begonnen de files opnieuw op gang te komen. Rond 11u55, toen de fietsende kinderen de school verlieten, was het heel druk.
    De bus maakt fietsen op de weg onmogelijk in de Lode de Boningestraat. Vroeger was dit ook het geval, maar blijkbaar bracht het eenrichtingsverkeer weinig verbetering. (Foto genomen om 10u40)
    De gevolgen zijn duidelijk...
    Rond 11u45 was er file van de Grote Markt tot aan de Papestraat. Dit beeld toont hoe auto's vanuit de Hoogstraat en uit de parking 't Bankse samen in dezelfde file willen inschuiven.
    De fietsende kinderen zullen de verkeerschaos moeten trotseren. Auto's staan aan te schuiven vanuit de Roeselarestraat en vanuit de Stationsstraat. (foto 11u55) Een kind vroeg me waarom er zoveel verkeer was. Ik antwoordde: "door de invoering van het eenrichtingsverkeer". Vroeger konden auto's gewoon rechts afslaan waardoor de druk op de Grote Markt binnen de perken bleef.
  • 30 augustus 2010
    Gedurende de hele dag is dit een normaal fenomeen geworden: drie of meer auto's hebben geen plaats meer om in te schuiven op de rechtdoorstrook en plaatsen zich dan maar dwars over de weg. Ze houden auto's tegen die van de Vanackerestraat komen en regelmatig ook auto's afkomstig van de Kortrijkstraat of de Lauwestraat. Het verkeer op de N8 verloopt stroef.(Foto genomen om 17u15)
    Hier is een automobilist er toch in geslaagd is om vanuit de parking aan de kerk zich dwars op de weg op te stellen om via het rechterrijvak naar de Vanackerestraat te rijden. (17u20)
    De autobus naar Moorsele (in vertraging) verspert het verkeer. Een auto kan nog juist in de richting van de Lauwestraat afdraaien tussen twee stilstaande auto's. (foto 17u33)
    Voor de fietsers is het een hele onderneming om vanuit de Vanackerestraat het fietspad in de Lode de Boningestraat op te rijden. Op de Grote Markt nemen ze een bocht van 90° maar veelal staan er nog auto's aan te schuiven uit de Lode de Boningestraat. Om het fietspad zelf op te rijden moeten ze opnieuw een bocht van ongeveer 30° nemen. Een fietser die deze bocht nam riep me toe: "Dit is hier niet goed!". Vele fietsers rijden door aan de andere kant van de paaltjes.
    Dit is dagelijkse kost geworden... (foto 17u40)
    Hier volgen vier beelden genomen rond 17u47. We zien auto's uit de Vanackerestraat die een lange file vormen. Normaal kan er geen enkele auto uit de Lode de Boningestraat meer bij.
    Toch durft één automobilist het aan om zich naast de file te positioneren.
    Een volgende automobilist blijft wijselijk staan waar hij staat.
    Resultaat: in deze cyclus van 90 seconden is slechts één auto erin geslaagd om vanuit de Lode de Boningestraat de linksafslag te nemen!
    De automobilisten worden driester door de chaos die is geschapen. Waar men de eerste dagen na de invoering van het eenrichtingsverkeer nog binnnen de lijnen bleef, gaat men nu vlugger op het fietspad rijden om stilstaande auto's voorbij te steken.

Gelieve uw reacties en voorstellen te mailen aan wevelgemdenktmee@gmail.com

Laatst gewijzigd op 3 september 2010