Werkgroep Wevelgemdenktmee wenst in dialoog te treden met de gemeentelijke overheid.

wevelgemdenktmee@gmail.com

Feiten sinds de invoering van het eenrichtingsverkeer in het centrum van Wevelgem

  • zondag 29 augustus 2010 om 22u: Om het begin van een woningbrand te bestrijden werd een tijdlang het begin van de Brugstraat afgesloten voor alle verkeer. Wat zouden de gevolgen zijn voor het verkeer wanneer overdag zich iets dergelijks moest voordoen na het afsluiten van de Lode de Boningestraat voor ingaand verkeer?

  • 27 augustus 2010: Een impressie, met de nadruk op de fietsersvriendelijkheid van de Grote Markt en de Lode de Boningestraat...
    De lijnbus 40 kan normaal gesproken niet voorbij de lijnbus 82 die onvoldoende kan inschuiven op de afslagstrook voor de Brugstraat. Gezien de vertraging die reeds is opgelopen door de file, verkiest de chauffeur op het fietspad te rijden om de andere bus te kunnen inhalen. (Foto genomen om 16u33)
    Ook auto's durven wel eens op het fietspad rijden als er geen plaats meer is op de rijstrook.(foto genomen rond 16u40).
    Hier staat een wagen dwars op de rijweg en houdt een auto tegen die rechtdoor mag rijden. Omdat de afslag vanuit de Lode de Boningestraat verschoven is naar links, is er minder ruimte om zich evenwijdig met de weg op te stellen. Rond 16u40 was er een file in de Kortrijkstraat tot aan de Spoorwegstraat, een ongewoon feit voor een vakantiedag. De verkeer op de N8 wordt daardoor verstoord. (foto 16u54)
    Deze fietsster is zopas uitgeweken naar links omdat er onvoldoende plaats is naast de geparkeerde auto om rechts verder te rijden.
    Even verder moest dezelfde fietsster even halt houden omdat een iemand zijn wagen in de garage aan het plaatsen was.
    Deze fietser moet onverbiddellijk stoppen omdat er geen doorkomen aan is.
    Even verderop wordt het weer moeilijk om tussen de traag rijdende en de geparkeerde wagens te geraken.
    Ook deze mevrouw moet van haar fiets stappen omdat er onvoldoende ruimte was om te passeren. (Foto's genomen rond 16u55)

    En nog dit gebeuren rond 16u45 aan de bocht in de Lode de Boningestraat: Een traagrijdende automobilist zag een fietser links voor hem opdagen. De autobestuurder week uit naar rechts om de fietser de nodige ruimte te geven. Maar er was nog een andere fietser rechts achter de auto. Deze fietser draaide af naar rechts om de uitwijkende wagen te ontwijken. Toen pas zag de chauffeur de fietser aan de rechterkant van zijn wagen. Onmiddellijk corrigeerde hij bruusk zijn uitwijking naar rechts en koos voor een positie tussen de twee fietsers in.

    Verslag van een trip door het centrum van Wevelgem

    Deze avond volgende route gevolgd: Gullegemstraat – Hoogstraat – Lode de Boningestraat – Grote Markt – Kortrijkstraat – Handboogstraat – Albertstraat – Roodbaardstraat – Handboogstraat – Brugstraat – Gullegemstraat.

    Om de Lode de Boningestraat in te rijden was er iemand zo vriendelijk om mij door te laten.
    In de Lode de Boningestraat aan de lichten pas kunnen doorrijden richting Kortrijk als het de 3de keer groen werd.
    Wat doen heel wat auto’s die richting Lauwe willen rijden? Ze zien dat er geen auto’s in rechter rijvak staan en proberen dus op het rechter rijvak te komen. Wanneer er al een hele rij staat aan te schuiven aan de lichten om rechtdoor te rijden, dan rijden ze maar op het fietspad om toch hun doel te bereiken. Zo kunnen er inderdaad meer auto’s door, maar dit is zeker niet een veilige reactie. Dit brengt de fietsers in gevaar.
    Ik draai aan café de Handboog de straat in, volg de Albertstraat, Roodbaardstraat, Handboogstraat en kom uiteindelijk in de Brugstraat terecht. Trein op komst (+/- 18u), dus wachten. Ik sta ongeveer halverwege tussen de Hoogstraat en de overweg. De eerste trein komt voorbij en gaat richting Kortrijk. De tweede trein die van Kortrijk komt, komt iets later ook toe zodat slagbomen niet omhoog gaan. Ik heb mijn zoon gevraagd om uit te stappen en te zien hoe ver er auto’s staan aan te schuiven. De Brugstraat stond helemaal vol. Alle auto’s van op de grote markt die dus nog de Brugstraat in wilden konden dit niet.

    Deze week ook mijn auto geparkeerd op de stroken overkant kerk (op de Grote Markt). Bij het vertrekken lukte het me niet om in te voegen in de linkse rijstrook. Ik heb dan maar de rechter rijstrook genomen, de Lauwestraat genomen, parking achterkant Veka-print genomen om dan terug in de Lauwestraat te komen om richting Gullegemstraat te rijden. Alle auto’s die nu aan de lichten staan aan politiekantoor moeten rechtdoor waardoor je op drukke momenten dergelijke situaties krijgt.

    De parkings in de Lode De Boningestraat naast de kerk vind ik helemaal niet meer bruikbaar op drukke momenten. Vroeger stonden er altijd auto’s geparkeerd (ik vermoed meestal auto’s die vanuit de nu verboden richting kwamen). Als je jou auto daar nu parkeert, dan moet je een hele toer maken om richting Menen te kunnen gaan want je kunt niet afrijden van de parking en het vak richting Menen kiezen. Je moet er linksaf gaan en via de Brugstraat terugkeren naar de Lode de Boningestraat om daar dan rechts af te slaan.

    Auteur: D.W.

  • 26 augustus:

    In de namiddag verloor een auto ter hoogte van de apotheek Van Weehaeghe in de Lode de Boningestraat een pas aangekocht elektrisch toestel met een dikke glazen wand. Het in stukken gesprongen toestel versperde de weg. Iemand schoof de grootste stukken naar de kant van de apotheek. Toch bleef het glas op de weg hinder veroorzaken. Ten minste één automobilist reed lek. Later is de brandweer gekomen om de meeste stukken op te ruimen. Dit kan te maken hebben met het eenrichtingsverkeer in de mate dat automobilisten nu meer geneigd zijn om "full speed" vanuit de Roeselarestraat over de spoorweg te rijden gezien er geen tegenliggers meer zijn.

    Van de 14 paaltjes op de Grote Markt ter hoogte van de kerk, zijn er reeds 9 die sporen vertonen van aanrijdingen. Gelukkig zijn het zacht plastieken meegaande paaltjes. Zolang ze niet afkraken, is de schade die ze kunnen aanrichten aan de voertuigen beperkt. Onderstaande foto is genomen op 27 augustus in de morgen. Bemerk dat de paaltjes in een bocht staan.

    Herken je nog de Grote Markt van vóór de invoering van het eenrichtingsverkeer? (foto genomen rond 17u57 door JD).
    Ook in de Lauwestraat verloopt de doorstroming minder vlot dan vroeger. (foto genomen rond 17u57 door JD).
  • 25 augustus 2010: Tussen 17u30 en 17u45 heb ik een kwartier lang de auto's geteld die de Brugstraat inreden vanuit de Grote Markt. Het volgende patroon tekende zich af:
    • Eén tot 5 auto's die komen uit de Lauwestraat moeten wachten aan het rood licht;
    • Eén tot 6 auto's die komen uit de Vanackerestraat schuiven verder aan voor zover dat nog mogelijk is. Daardoor wordt soms de weg afgesloten voor achterliggende auto's;
    • Het wordt groen, maar de laatst toegekomen auto's houden een nieuwe rij auto's uit de Lauwestraat tegen. In het ergste geval kan geen enkele auto van die nieuwe rij door het groen licht rijden voor de Brugstraat. Wanneer acht of meer auto's wachten aan de afslagstrook, staat het verkeer in de Lauwestraat stil, spijts het groen licht.

    In dat kwartier was het gemiddeld aantal auto's dat moest wachten voor een rood licht "negen"!

    Het verschil met de situatie voor de invoering van het eenrichtingsverkeer is frappant. Toen kon 50% van het totaal aantal auto's zonder problemen door het groen licht aan de Brugstraat rijden. In de nieuwe situatie was dit tijdens die drukke periode slechts 20%. Tachtig procent van alle auto's die vanop de Grote Markt de Brugstraat inslaan, moeten dus wachten voor een rood licht tijdens een drukke periode. Die ommekeer is volledig te wijten aan het sturen van auto's doorheen de Grote Markt in plaats van ze onmiddellijk te laten afslaan in de Lode de Boningestraat.

    De auto's die komen uit de Kortrijkstraat kunnen niet verder rijden omdat het verkeer stil staat (foto genomen rond 17u20).
    De bus kan niet meer inschuiven in de afslagstrook en belemmert het doorgaand verkeer (foto genomen rond 17u50).
  • 24 augustus: Omdat het verkeer stil stond ter hoogte van de uitrit van de parking aan het kasteel, konden de auto's uit de Lode de Boningestraat niet verder aanschuiven. Bemerk de onrendabale bezetting van het zichtbare gedeelte van de Lode de Boningestraat.
  • 23 augustus: Hoewel het niet zo druk was, kon ik vaststellen dat er sedert de invoering van het eenrichtingsverkeer ingrijpende wijzigingen hebben plaatsgevonden. Ik heb op 25 juni 2010 een telling verricht van de auto's die de Brugstraat inslaan. Toen gebeurde het twee keer dat zes wagens na elkaar stonden te wachten voor een rood licht. Vandaag kon ik vaststellen dat in twintig minuten tijd het zeven keer voorkwam dat drie of meer wagens geen plaats meer hadden in de afslagstrook en bleven wachten.
    Foto 23 augustus 2010 om 17u05
    • - Daardoor is de weg voor alle verkeer afgesloten en kunnen aankomende wagens van verder op de Grote Markt niet meer doorrijden. (Zie bijgevoegde foto) Bemerk dat in de ene "doorrijstrook" (de wachtende auto's voor de lichten) er zowel automobilisten zijn die de Brugstraat willen inslaan als die willen doorijden naar de Kortrijkstraat.
    • - Daardoor kunnen de wagens die komen vanuit de Lauwestraat niet afslaan naar rechts gezien de weg afgesloten is.

    De reden van die grotere verkeersdrukte op dit punt is de afsluiting van de Lode de Boningestraat. Ook komt er nu verkeer uit de Lode de Boningestraat dat terug de Brugstraat inrijdt. Hierdoor ontstaat er chaos, zoals iedereen die een beetje nadenkt, kon voorzien hebben.

    Een minder aantal keren gebeurt het dat de doorrijstrook naast de kerk volzet is. Dit hindert de aanrijdende auto's die komen vanuit de Kortrijkstraat.

    Het komt ook voor dat automobilisten uit de Kortrijkstraat niet meer kunnen aanschuiven aan de linksafslagstrook (om naar de Lauwestraat te rijden). Vermoedelijk was dit vroeger ook zo, maar door de chaotische toestanden op de Grote Markt zou ook dit fenomeen zich meer kunnen voordoen.

Gelieve uw reacties en voorstellen te mailen aan wevelgemdenktmee@gmail.com

Laatst gewijzigd op 27 augustus 2010