Gezien de schrijnende toestanden op de wegen in België heb ik op deze pagina enkele cijfers en standpunten samengebracht die van nut kunnen zijn in het debat over verkeersveiligheid van fietsers. Tevens zal ik voortaan ongevallengegevens opslaan en een analyse maken over de oorzaken van deze onveilige situatie.
Volgende ongevallen hebben mij doen besluiten tot dit onderzoek:
Commentaar van Peter Vandermeersch in De Standaard, 12 november 2009, n.a.v. "Het Vlaamse fietsdrama":
"Maar de doelstelling om tussen 2000 en 2010 dat aantal (dode en zwaargewonde fietsslachtoffers) opnieuw te halveren, halen we bijlange niet. En dat gebeurt in de grootste politieke stilte en maatschappelijke onverschilligheid. Vlaanderen mag zich er niet bij neerleggen dat ook volgende week weer 17, in veel gevallen jonge, mensen gedood of zwaargewond zullen worden op hun fiets op onze wegen. En de week daarna opnieuw. En dan weer opnieuw... Een samenleving die dat tolereert, is barbaars." |
Enkele frappante bevindingen van deze studie:
Volgens Sofie Van Damme van het BIVV wordt het aantal verkeersongevallen in België zwaar onderschat. Ieder jaar ontvangt het BIVV gegevens over 40.000 ongevallen. Die komen via de politie terecht bij de Algemene Directie Statistiek van de FOD Economie. Het werkelijke slachtoffertol ligt echter veel hoger. 'Uit een studie blijkt dat ziekenhuizen 2,5 keer meer zwaargewonden rapporteren dan de politie', zegt Van Damme. Zelf schat het BIVV dat 40 procent van het aantal zwaargewonden ook daadwerkelijk in de officiële statistieken belandt. Bij fietser is dat amper 18 procent, omdat zij zelden verzekering of politie inschakelen.
Het ongevallenformulier dat de politie invult is meer dan 20 jaar oud en is dringend aan vernieuwing toe.
Het BIVV pleit daarom voor een centraal bestand waarin alle verkeersslachtoffers worden opgenomen.'Dat kan door de gegevens van ziekenhuizen, verzekeraars, politie en parketten aan elkaar te linken', zegt Van Damme.
Bron: Statistieken FOD Economie, aangevuld met Statistieken Verkeersveiligheid 2008 (BIVV), tabel 24, p. 98
De doelstelling voor het jaar 2010 van maximaal 750 verkeersdoden werd niet gehaald. Integendeel, vanaf 2013 gaat het aantal doden in stijgende lijn! In 2016 is er een opmerkelijke daling.
Bron van grafiek links: BIVV, Statistische analyse van verkeersongevallen 2009; Bron van grafiek rechts: FOD Economie. Die cijfers steunen op een andere berekening.
Nederland | België | |
Aantal inwoners | 16 418 824 | 10 457 343 |
Aantal geregistreerde gemotoriseerde voertuigen | 8 862 935 | 6 362 161 |
Aantal doden in verkeer (2007) | 791 | 1 067 |
Aantal verkeersdoden per 10 000 inwoners | 0,48 | 1,02 |
Studie over kost van verkeersongevallen beschikbaar? | Ja | Neen |
Bron: "Global Status Report On Road Safety. Time For Action." van de World Health Organization (2009)
Conclusie
Aantal verkeersdoden per miljoen inwoners.
Europese lidstaten | in 2009 | Rang | Europese lidstaten | in 2010 | Europese lidstaten | in 2011 |
Verenigd Koninkrijk | 38 | 1 | Zweden | 28 | Verenigd Koninkrijk | 31 |
Zweden | 39 | 2 | Verenigd Koninkrijk | 31 | Nederland | 33 |
Nederland | 39 | 3 | Nederland | 32 | Zweden | 34 |
Duitsland | 51 | 4 | Malta | 36 | Denemarken | 40 |
Malta | 51 | 5 | Duitsland | 45 | Ierland | 41 |
Finland | 52 | 6 | Denemarken | 46 | Spanje | 45 |
Ierland | 54 | 7 | Ierland | 47 | Duitsland | 49 |
Denemarken | 55 | 8 | Finland | 51 | Malta | 51 |
Spanje | 59 | 9 | Spanje | 54 | Finland | 54 |
Frankrijk | 66 | 10 | Estland | 59 | Slowakije | 60 |
Italië | 71 | 11 | Frankrijk | 62 | Frankrijk | 61 |
Slowakije | 71 | 12 | Luxemburg | 64 | Oostenrijk | 62 |
Estland | 73 | 13 | Oostenrijk | 66 | Italië | 64 |
Oostenrijk | 76 | 14 | Slovenië | 67 | Luxemburg | 64 |
Portugal | 79 | 15 | Italië | 68 | Hongarije | 64 |
Hongarije | 82 | 16 | Slowakije | 68 | Slovenië | 69 |
Slovenië | 84 | 17 | Cyprus | 73 | Tsjechië | 74 |
Tsjechië | 86 | 18 | Hongarije | 74 | Estland | 75 |
België | 88 | 19 | Tsjechië | 76 | België | 78 |
Cyprus | 89 | 20 | België | 77 | Portugal | 84 |
Luxemburg | 95 | 21 | Portugal | 79 | Cyprus | 85 |
Litouwen | 110 | 22 | Litouwen | 90 | Letland | 86 |
Letland | 112 | 23 | Letland | 97 | Bulgarije | 89 |
Bulgarije | 118 | 24 | Polen | 102 | Roemenië | 94 |
Polen | 120 | 25 | Bulgarije | 103 | Litouwen | 97 |
Griekenland | 129 | 26 | Griekenland | 111 | Griekenland | 101 |
Roemenië | 130 | 27 | Roemenië | 111 | Polen | 109 |
Totaal 27 landen Europese Unie | 70 | Totaal 27 landen Europese Unie | 62 | Totaal 27 landen Europese Unie | 60 |
Lidstaten EU | in 2012 | Rang | Lidstaten EU | in 2013 | Lidstaten EU | in 2014 |
Malta | 26 | 1 | Zweden | 27 | Malta | 24 |
Verenigd Koninkrijk | 28 | 2 | Verenigd Koninkrijk | 28 | Nederland | 28 |
Zweden | 30 | 3 | Nederland | 28 | Zweden | 28 |
Denemarken | 30 | 4 | Denemarken | 34 | Verenigd Koninkrijk | 29 |
Nederland | 34 | 5 | Spanje | 36 | Denemarken | 32 |
Ierland | 35 | 6 | Duitsland | 41 | Spanje | 36 |
Spanje | 41 | 7 | Ierland | 41 | Finland | 42 |
Duitsland | 44 | 8 | Malta | 43 | Duitsland | 42 |
Finland | 48 | 9 | Slowakije | 46 | Ierland | 42 |
Slowakije | 55 | 10 | Finland | 48 | Slowakije | 48 |
Frankrijk | 56 | 11 | Frankrijk | 51 | Oostenrijk | 51 |
Cyprus | 59 | 12 | Cyprus | 51 | Cyprus | 52 |
Hongarije | 61 | 13 | Oostenrijk | 54 | Slovenië | 52 |
Italië | 62 | 14 | Italië | 57 | Frankrijk | 53 |
Slovenië | 63 | 15 | Hongarije | 60 | Italië | 56 |
Oostenrijk | 63 | 16 | Estland | 61 | Estland | 59 |
Luxemburg | 65 | 17 | Slovenië | 61 | Portugal | 61 |
Estland | 67 | 18 | Portugal | 61 | Hongarije | 63 |
Portugal | 68 | 19 | Tsjechië | 62 | Luxemburg | 64 |
België | 69 | 20 | België | 65 | België | 65 |
Tsjechië | 71 | 21 | Griekenland | 79 | Tsjechië | 65 |
Bulgarije | 82 | 22 | Bulgarije | 83 | Griekenland | 73 |
Letland | 87 | 23 | Luxemburg | 84 | Kroatië | 73 |
Kroatië | 89 | 24 | Kroatië | 86 | Polen | 84 |
Griekenland | 91 | 25 | Litouwen | 86 | Bulgarije | 91 |
Polen | 93 | 26 | Polen | 87 | Litouwen | 91 |
Roemenië | 96 | 27 | Letland | 88 | Roemenië | 91 |
Litouwen | 101 | 28 | Roemenië | 93 | Letland | 106 |
Totaal 28 landen EU | 56 | Totaal 28 landen EU | 51 | Totaal 28 landen EU | 51 |
Lidstaten EU | in 2015 | Rang | Lidstaten EU | in 2016* |
Malta | 26 | 1 | Zweden | 27 |
Zweden | 27 | 2 | Verenigd Koninkrijk | 28 |
Verenigd Koninkrijk | 28 | 3 | Nederland | 33 |
Nederland | 31 | 4 | Denemarken | 37 |
Denemarken | 31 | 5 | Spanje | 37 |
Ierland | 36 | 6 | Duitsland | 39 |
Spanje | 36 | 7 | Ierland | 40 |
Duitsland | 43 | 8 | Finland | 45 |
Finland | 49 | 9 | Oostenrijk | 49 |
Slowakije | 51 | 10 | Slowakije | 50 |
Estland | 51 | 11 | Malta | 51 |
Frankrijk | 54 | 12 | Luxemburg | 52 |
Oostenrijk | 56 | 13 | Estland | 54 |
Italië | 56 | 14 | Frankrijk | 54 |
Portugal | 57 | 15 | Italië | 54 |
Slovenië | 58 | 16 | Cyprus | 54 |
Luxemburg | 64 | 17 | Portugal | 54 |
België | 65 | 18 | België | 56 |
Hongarije | 65 | 19 | Tsjechië | 59 |
Cyprus | 67 | 20 | Hongarije | 62 |
Tsjechië | 70 | 21 | Slovenië | 63 |
Griekenland | 74 | 22 | Litouwen | 65 |
Polen | 77 | 23 | Krotatië | 73 |
Kroatië | 82 | 24 | Griekenland | 75 |
Litouwen | 83 | 25 | Polen | 79 |
Letland | 95 | 26 | Letland | 80 |
Roemenië | 95 | 27 | Roemenië | 97 |
Bulgarije | 98 | 28 | Bulgarije | 99 |
Totaal 28 landen EU | 51,6 | Totaal 28 landen EU | 50 |
Bron: Road safety evolution in EU; European Commission; (*) Voorlopig 2016
Commentaar bij de cijfers van 2013: "Een ander zorgwekkend aspect is het aantal slachtoffers onder kwetsbare weggebruikers: het aantal overleden voetgangers daalt minder snel dan verwacht en het aantal overleden fietsers is de jongste tijd zelfs toegenomen. Dit wordt gedeeltelijk veroorzaakt door het feit dat er steeds meer wordt gefietst. De uitdaging bestaat erin mensen aan te moedigen vaker de fiets te nemen in plaats van de auto en tegelijk de veiligheid van fietsers te waarborgen."
Commentaar bij de cijfers van 2014: Het aantal verkeersslachtoffers in de EU is slechts licht gedaald: met ongeveer 1% in vergelijking met 2013. (Bron)
Aantal verkeersdoden bij jongeren van 15 tot 30 jaar, per miljoen 15-30 jarigen, gemiddelde waarden voor 2008, 2009 en 2010. (Bron: A Challenging Start towards the EU 2020 Road Safety Target. 6th Road Safety PIN Report) Voor Bulgarije, Kroatië en Litouwen zijn geen cijfers bekend.
Rang | Code | Land EU | Aantal doden |
1 | SE | Zweden | 53 |
2 | NL | Nederland | 59 |
3 | MT | Malta | 67 |
4 | UK* | Verenigd Koninkrijk | 77 |
5 | ES | Spanje | 84 |
6 | DE | Duitsland | 85 |
7 | FI | Finland | 90 |
8 | SK | Slowakije | 98 |
9 | EE | Estland | 100 |
10 | IE | Ierland | 103 |
11 | PT | Portugal | 103 |
12 | DK | Denemarken | 104 |
13 | AT | Oostenrijk | 113 |
14 | IT | Italië | 114 |
15 | SI | Slovenië | 121 |
16 | HU | Hongarije | 123 |
17 | LU | Luxemburg | 124 |
18 | FR | Frankrijk | 125 |
19 | LV | Letland | 128 |
20 | CZ* | Tsjechië | 136 |
21 | RO | Roemenië | 136 |
22 | BE | België | 154 |
23 | PL | Polen | 155 |
24 | CY | Cyprus | 158 |
25 | EL | Griekenland | 210 |
* De laatst beschikbare jaren zijn 2007, 2008 en 2009.
De veiligste landen voor jonge weggebruikers zijn Zweden en Nederland. Bemerk dat Frankrijk (plaats 18 versus plaats 11 in vorige tabel) en Cyprus (plaats 24 versus plaats 12) het bij de jongeren slechter doen. In Griekenland is het voor de jongeren vier keer zo gevaarlijk op de weg als in Zweden.
Aantal gefietste km per persoon per jaar
Landen, Europa en Vlaanderen | Gemiddeld aantal afgelegde km per fiets per persoon per jaar |
Denemarken | 893 km |
Nederland | 853 km |
Vlaanderen | 506 km |
België | 325 km |
Duitsland | 287 km |
Zweden | 271 km |
Gemiddeld in Europa'15' | 186 km |
Bron: Vlaams Steunpunt verkeersveiligheid, De risico's van fietsen, 2007, p. 27.
Denemarken, Nederland en Vlaanderen behoren bij de koplopers in de wereld aangaande het fietsgebruik.
Een mooi overzicht van de top 10 landen met de meeste fietsen per inwoner: top10hell.com Deze webpagina geeft volgende cijfers betreffende het aandeel van de fietsers in het totaal aantal verplaatsingen:
N.B.: Fietsersbond Nieuwsbrief (Vlaanderen) nr. 69 (maart, april, mei 2012) geeft volgende cijfers:
Volgens het Nederlands tijdschrift Agora, 2010, nummer 4, gebeuren 91% van alle fietsverplaatsingen in Vlaanderen, 7% in Wallonië en 2% in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. (studie Veronique Van Acker, Universiteit Gent)
De volgende tabel is overgenomen uit "Road Safety Research Report No. 47. Children's Road Traffic Safety: An International Survey of Policy and Practice. June 2004, London."
Hier bemerken we dat in de landen waar meest wordt gefietst, het aantal fietsdoden (bij kinderen) ook het grootst is. De landen waar het aandeel van de fietsers in de verplaatsing het grootst is zijn: Nederland, Denemarken, Zweden, Duitsland, Finland, België. De landen met het grootste aantal fietsslachtoffers bij kinderen per 100.000 inwoners zijn: Nederland, Denemarken, België, Finland. Landen waar nauwelijks gefietst worden, zullen ook weinig fietsslachtoffers tellen. Dit betekent dat we ook andere gegevens moeten in rekening brengen om een goed inzicht te krijgen in de gevolgen van het fietsgebruik. De volgende tabel is gebaseerd op de gegevens van de Europese Unie. Het vermelde cijfer voor Zweden betreft het jaar 2008. Het aantal inwoners is overgenomen van Wikipedia.
Landen | Aantal fietsdoden in 2009 | Aantal inwoners (afgeronde gegevens 2013!) | Aantal fietsdoden per miljoen inwoners in 2009 |
Spanje | 57 | 47.371.000 | 1,2 |
Griekenland | 15 | 10.773.000 | 1,4 |
Verenigd Koninkrijk | 104 | 63.952.000 | 1,6 |
Frankrijk | 162 | 65.952.000 | 2,5 |
Portugal | 29 | 10.799.000 | 2,7 |
Zweden | 30 | 9.119.000 | 3,3 |
Finland | 20 | 5.266.000 | 3,8 |
Luxemburg | 2 | 515.000 | 3,9 |
Slowakije | 22 | 5.488.000 | 4,0 |
Denemarken | 25 | 5.556.000 | 4,5 |
Oostenrijk | 39 | 8.222.000 | 4,7 |
Italië | 295 | 61.482.000 | 4,8 |
Estland | 7 | 1.266.000 | 5,5 |
Duitsland | 462 | 81.147.000 | 5,7 |
Roemenië | 157 | 21.790.000 | 7,2 |
Nederland | 138 | 16.805.000 | 8,2 |
Tsjechië | 84 | 10.163.000 | 8,3 |
België | 89 | 10.444.000 | 8,5 |
Slovenië | 18 | 1.993.000 | 9,0 |
Polen | 371 | 38.384.000 | 9,7 |
Hongarije | 103 | 9.939.000 | 10,4 |
Letland | 26 | 2.178.000 | 11,9 |
Wanneer men echter het aantal fietsdoden relateert aan het fietsgebruik, komt Vlaanderen uit in de middenmoot. Bij deze laatste vergelijking scoren Denemarken, Nederland en Zweden het best. (Zie meer cijfers en informatie in Vlaams Steunpunt Verkeersveiligheid, De risico's van fietsen van Kurt Van Hout, 2007, p. 28)
Aantal fietsdoden per miljard gereden fietskilometer. Bron: Tim Asperges, TIMENCO bvba, Gent, voordracht 9 oktober 2010
Een veelzeggende grafiek is te vinden in European Cyclists' Federation: EU Road Safety Action Programme 2011-2020, November 2009.
EU Road Safety Action Programme 2011-2020, November 2009.
Deze grafiek maakt duidelijk dat landen met een hoog aandeel fietsers op de wegen minder fietsdoden tellen per afgelegde afstand. In Denemarken legt een fietser gemiddeld 900 km af per jaar en het is er veel veiliger dan in Portugal waar nauwelijks gemiddeld 30 km per persoon per jaar met de fiets wordt afgelegd.
Betreffende Safety in numbers is er de studie van P.L. Jacobsen en een update. Onderstaande grafiek is een treffende illustratie van die stelling. Men stelt vast dat bij een verdubbeling van het aantal fietsers het risico op een ongeval per km voor fietsers met 34% daalt. Deze grafiek is te vinden op de website van de European Cyclists' Federation.
Opvallend is dat in België het aantal fietsslachtoffers per afgelegde weg hoger ligt dan de trend aangeeft terwijl in het Verenigd Koninkrijk het aantal lager is.
16 mei 2015: Enkele grafieken gepubliceerd door het International Transport Forum bij de OESO "Cycling, Health and Safety. Research Report", 2013, p. 114-116.
Bovenstaande figuur doet vermoeden dat landen met een relatief hoog aandeel fietsers per inwoner ook een relatief laag aantal dodelijke fietsongevallen kent. Het is een illustratie van het principe "safety in numbers". Toch is het hoogst twijfelachtig dat enkel een hoger aantal fietsers het aantal ongevallen zou doen dalen. "Indien het beleid enkel meer fietsers toevoegt aan een bestaand systeem, zonder maatregelen te nemen om de veiligheid ter verhogen, dan kunnen deze fietsers worden blootgesteld aan significante ongevallenrisico's." (p. 20)
N.B.: Vergelijk deze grafiek met de grafiek van de European Cyclist's Federation van 2012. "Meer nieuws" van 28 februari 2012 of Verkeersveiligheid, punt 7. Er zijn frappante verschillen!
Index of bicycle travel, and per kilometre cyclist casualties for the Netherlands (Police and hospital reported, 2000-2009) |
Anderzijds moeten we op onze hoede zijn met statistieken. Volgens de cijfers op basis van de officiële door de politie geleverde rapporten is zowel het risico op overlijden als op een ernstig letsel per kilometer afgelegde weg bij fietsers tussen 2000 en 2009 met 30% gedaald. Maar de gecombineerde verslagen van de politie en de ziekenhuizen schetsen een ander beeld, waarbij het risico op een dodelijk ongeval per kilometer voor fietsers slechts met 20% is gedaald en het risico op een ernstig ongeval per kilometer voor fietsers zelfs met 20% is toegenomen tussen 2000 en 2009.
Bron: Statistische analyse van verkeersongevallen 2010. Een vergelijking tussen 2008 en 2009 (beide met gewogen aantallen) vind je hieronder. | Bron: FOD Economie (gewogen cijfers). Cijfers voor de jaren 2003 en 2004 ontbreken (deels onbetrouwbaar). |
Jaar | 1991 | 1992 | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 |
Fietsdoden in België | 166 | 147 | 137 | 151 | 128 | 120 | 122 | 135 | 122 | 134 | 128 | 105 | 109 | 78 | 71 | 91 | 90 | 86 | 88 |
Zwaargewonde fietsers in België | 1702 | 1551 | 1548 | 1478 | 1428 | 1173 | 1230 | 1104 | 1113 | 971 | 872 | 891 | 831 | 718 | 964 | 910 | 936 | 905 | 915 |
Totaal aantal slachtoffers bij fietsers in België | 1868 | 1698 | 1685 | 1629 | 1556 | 1293 | 1352 | 1239 | 1235 | 1105 | 1000 | 996 | 940 | 796 | 1035 | 1001 | 1026 | 991 | 1003 |
Jaar | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
Fietsdoden in België | 70 | 70 | 69 | 73 | 76 | 83 | 71 |
Zwaargewonde fietsers in België | 867 | 1029 | 1002 | 1044 | 1048 | 910 | 943 |
Totaal aantal slachtoffers bij fietsers in België | 937 | 1099 | 1071 | 1117 | 1124 | 993 | 1014 |
Bron: FOD Economie, statbel.fgov.be. De cursief gedrukte cijfers voor 2003 en 2004 zijn overgenomen van BIVV, Statistische analyse van verkeersongevallen 2009, p. 108-111
Weggebruiker | Aantal doden in 2008 | Aantal zwaargewonden in 2008 | Aantal doden in 2009 | Aantal zwaargewonden in 2009 |
fietser | 86 | 905 (gewogen) | 87 | 914 (gewogen) |
voetganger | 99 | 698 (gewogen) | 103 | 635 (gewogen) |
7 maart 2011: Staatssecretaris Etienne Schouppe gaf volgende cijfers voor het jaar 2008 aan Open Vld-senator Guido De Padt betreffende het aantal ongevallen met fietsers.
Jaar | Omgekomen fietsers 30 dagen | Zwaargewonde fietsers | Lichtgewonde fietsers | Totaal aantal ongevallen met fietsers met verwondingen |
2008 | 86 | 905 | 7131 | 7696 |
Vraag: Waarom zijn deze cijfers zoveel hoger zijn dan de cijfers die wij hanteren? (Aantal zwaargewonde fietsers: 774, Staatssecretaris: 905)
Antwoord: De door de Staatssecretaris vermelde cijfers zijn gewogen cijfers. De weging vangt gedeeltelijk de onderregistratie van de verkeersslachtoffers op. De volledige onderregistratie wordt hiermee geenszins opgevangen! Voor ongevallencijfers vanaf 2005 worden gewoonlijk de gewogen cijfers gebruikt. Voor de ongevallencijfers van vóór 2005 is er immers geen of slechts een gedeeltelijke weging. Omdat er vóór het jaar 2002 helemaal geen weging werd toegepast en in de jaren 2002-2004 slechts een gedeeltelijke weging bestond, gebruiken wij bij evolutiebeschrijving echter niet-gewogen cijfers.
Op de weging bestaan er twee uitzonderingen:
Meer informatie hierover is te vinden in de studie van BIVV "Statistieken Verkeersveiligheid 2008", p. 44 t.e.m. 50. Met dank aan het BIVV voor hun antwoord (16 maart 2011) op mijn vraag.
In de pers verscheen nog volgende informatie. Dertig tot vijftig procent van de fietsers die zwaargewond raken bij een ongeval, lopen een hoofdletsel op. De senioren zijn meer vertegenwoordigd bij ernstige verwondingen. Volgens Guido De Padt moeten ongevallen zoveel als mogelijk vermeden worden maar in tweede instantie moeten maatregelen genomen worden om de ernst van de ongevallen te verminderen. Daarbij denkt hij aan
Het is duidelijk dat de eerste voorwaarde voor een groter fietsgebruik de veiligheid is. Vele wegen in België zijn gewoon niet geschikt voor fietsers.
Bron: Statistische analyse van verkeersongevallen 2008, 2009 en 2010. Voor het jaar 2011 werden de FOD-gegevens genomen. Bemerk dat de verdeling tussen de leeftijdscategerieën 70 tot 79 en '80+' voor het jaar 2011 een eigen schatting is die niet steunt op de officiële gegevens van FOD Economie. |
Jaar | Procent fietsdoden ouder dan 50 jaar | Procent zwaargewonde fietsers ouder dan 50 jaar |
2008 | 54,7 | 45,6 |
2009 | 64,8 | 50,5 |
2010 | 68,6 | 53,1 |
2011 | 75,7 | 51,7 |
2012 | 82,6 | 53,1 |
2013 | 72,6 | 49,9 |
2014 | 78,9 | 57,1 |
2015 | 74,7 | 56,3 |
2016 | 69,0 | 57,3 |
Themarapport BIVV Fietsers (2009),p. 14:
Onderstaande resultaten zijn gebaseerd op de Nieuwsbrief nr 9 van het BIVV (18 november 2010). Hierin is de gedragsmeting betreffende het rijden onder invloed van alcohol verwerkt voor het jaar 2009.
Bron: BIVV, Nieuwsbrief nr 9, 18 november 2010. De vermelde getallen verwijzen naar het alcoholgehalte dat wordt uitgedrukt in mg/l uitgeademende alveolaire lucht (UAL). De alcoholconcentraties van 0,22 en 0,35 mg/l UAL stemmen overeen met een hoeveelheid alcohol in het bloed van respectievelijk 0,5 en 0,8 g/l. |
Bron: BIVV, Nieuwsbrief nr 9, 18 november 2010 |
Het rijden onder invloed is blijkbaar niet verbeterd sinds 2003!!
Bron: Observatorium voor de verkeersveiligheid, BIVV, Kerncijfers verkeersveiligheid 2010 |
Iedere chauffeur zou zelf moeten weten dat alcohol en drugs niet kan samengaan met rijden met de wagen. Soms wordt gezegd dat het iedereen wel eens overkomt iets te veel te hebben gedronken. Dit is een verkeerd signaal! Op dit vlak geldt een nultolerantie. De BOB-campagne is een goed voorbeeld van hoe het moet. Wie 'BOB' speelt, drinkt geen alcohol.
Hoofdindicatoren "typische fietsongevallen" (Bron: BIVV, Statische analyse van de Verkeersongevallen 2009, p. 134-139; idem 2010, p. 154)
|
|
De voorrangsregel speelt dus een aanzienlijke rol in de dodelijke fietsongevallen. Lessen over de wegcode en uitleg ter plaatse bij enkele gevaarlijke punten verdient veel meer aandacht, zowel voor de jongeren als de ouderen.
Er is een schok gegaan doorheen ons land bij het vernemen van het zware ongeval in Oosterzele. Nu moet er nog een even grote windstoot komen die het huidige fietsbeleid doet kantelen.
Maar er blijft een probleem met de mobiliteit tijdens de weekendnachten. Gezien het groot aantal auto-ongevallen tijdens die uren, biedt de wagen ook geen oplossing. Wellicht kan De Lijn op de drukste momenten speciale bussen inleggen, zoals dit reeds gebeurt bij andere bijzondere gelegenheden.
Nieuwe maatregelen
In Nederland zet de daling van het aantal verkeersdoden zich in 2010 verder.Bron
Maar het aantal zwaargewonden is gestegen van 16.654 in 2007 naar 17.636 in 2008. (Bron)
Meer cijfers over de evolutie tussen 1996 en 2007, met inbegrip van de doelstellingen: Lees Kerncijfers Verkeersveiligheid, uitgave 2008
Evolutie van het aantal fietsdoden en zwaargewonden
Bron: Ministerie van VenW, BRON; CBS Doodsoorzakenstatistiek; Landelijke Medische Registratie LMR. Zie Factsheet "Fietsers", SWOV, juli 2009. |
Zie ook grafiek op pagina van Fietsberaad, waaruit blijkt dat in dezelfde periode het aantal afgelegde km per fiets gestegen is.
Bron: Samen werken aan een veilige fietsomgeving, 2011, p. 51. Onder ernstig verkeersgewonden wordt de groep in ziekenhuizen opgenomen slachtoffers verstaan met ten minste 'matig' letsel volgens de Maximum Abbreviated Injury Scale (MAIS), dat wil zeggen met een letselernst, uitgedrukt in MAIS, van twee of hoger. De publicatie is verder gewijd aan voorstellen voor het beleid om de veiligheid van fietsers te verhogen. |
Conclusies:
Welke maatregelen zijn er in Nederland genomen om de veiligheid van fietsers te verbeteren? (Factsheet Fietsers, SWOV 2009)
Er moet beklemtoond worden dat in Nederland in de periode 1998-2007 veel maatregelen zijn genomen die voortvloeien uit de Duurzaam Veilig-visie. Deze maatregelen hebben duidelijk een gunstig effect gehad op het aantal verkeersslachtoffers. Er moet onderzocht worden waarom het totaal aantal ziekenhuisgewonden in de periode 1998-2007 minder sterk is gedaald terwijl het aantal ziekenhuisgewonden dat betrokken was in een ongeval met een gemotoriseerd voertuig wel gevoelig daalde. (SWOV-rapport Tien jaar Duurzaam Veilig, 2009, p. 144)
Interessante studies
Evolutie van het aantal fietsslachtoffers (Bron)
Voor verder onderzoek kan men CBS Statline raadplegen. Neem als bijv. zoekterm "verkeersdoden". SWOV-rapport 2015
Evolutie van het aantal fietsdoden (Bron: Vejdirektoratet, Dræbte i trafikken, 2000-2009; ekstrabladet.dk
"Fietsland Denemarken, met ongeveer evenveel fietskilometers als België doch slechts 5,5 miljoen inwoners, kent jaarlijks 45 fietsdoden." (Bron: www.fietsersbond.be, persbericht 7-10-2010)
Korte samenvatting van enkele voordrachten: "de SUN-landen"
Op 30 maart 2010 is een interessante studie over verkeersveiligheid in de wereld verschenen. Het is te vinden op de website van www.plosmedicine.org.
Enkele conclusies:
De publicatie "Global Status Report On Road Safety. Time For Action." van de World Health Organization (2009) is hier te vinden. (4MB)
8.b. Verkeersveiligheid voor fietsers in Vlaanderen
Laatst gewijzigd op 10 juni 2017